10.31.2013

Castanyes i moniatos o Halloween), Jordi Bort (ElPERIÒDIC.COM)

Cada any, quan s’acosta el mes de novembre i la festa de Tots Sants, els mitjans de comunicació ens parlen, i ens venen la festa de Halloween.
Esta celebració, d’origen irlandès, s’ha estès als EEUU i a Canadà, i pràcticament a tot el món. I per això, el Halloween també ha arribat a la nostra terra, amb un èxit provocat per la moda de celebrar festes de fora. Cosa del màrqueting!!
Els valencians, com a mínim els de la Plana, on vaig nàixer, sempre hem celebrat la nit de Tots Sants amb castanyes, codonys, moniatos i moscatell, a la vora del foc.
La pregunta que em faig és ¿si els valencians ja tenim les nostres tradicions, perquè les hem se substituir per d’altres que vénen de fora?
No és que jo siga contrari a celebrar festes d’altres països. Però si eixes celebracions acabem per substituir les nostres, i fins i tots les arraconen, si les fan desaparèixer, aleshores sí que, per defendre les nostres tradicions, no accepte celebrar, i per tant, importar les de fora!
Massa voltes els valencians, desgraciadament, oblidem allò que és nostre, per acollir el que ve de fora! I ja dic que no estic en contra d’això! Però abans que acollir les festes de fora, cal valorar, defendre, promocionar i transmetre als nostres fills, les nostres celebracions tradicionals!
Quan des de fa anys i any hem celebrat la festa de Tots Sants amb castanyes, moniatos i mistela o moscatell, per què ara hem de deixar perdre eixa tradició, heretada dels nostres pares, per fer el Halloween?

Castanyes

La mateixa situació ha passat amb els Reis d’Orient i el Pare Noel o Santa Claus! Per què ara, massa fàcilment, els xiquets ja no esperen els Reis, pel fet que els regals de Nadal els han portat Santa Claus o el Pare Noel?
Si defendre les nostres tradicions vol dir ser tradicionalista, ho sóc! Hem de saber defendre allò que és nostre. Allò que hem celebrat des de fa anys i anys i que ens han deixat els nostres pares!!
Primer castanyes i moniatos. En tot cas, després Halloween!! A més son altres les fruites típiques de la tardor de la nostra terra com el caqui, les nyesples, el codony i en el cas de la sucreria els panellets.
Amb estos poemes sobre les castanyes i els moniatos, desitge una bona festa de Tots Sants, a tots els qui “entreu” a Raons i paraules!


A baix de la plaça
i també a cada vorera,
les vesprades de novembre
trobem la castanyera.
Moniatos que ja fumen,
castanyes calentetes,
qui en vol un cucurutxo
que ja en queden poquetes.
Braser amb quatre potes,
i una paella negra,
amb un sac de castanyes,
va fent la castanyera”.



Moniatos
La castanyera cou castanyes
en un bidó foradat,
poseu-me’n una dotzena,
en un diari embolicat.
La castanyera abrigada,
porta un mocador al cap,
cou castanyes i moniatos,
per a tots els ciutadans.
La castanyera no deixa
que s’apague mai el foc,
les castanyes calentetes,
es mengen a poc a poc”.

10.30.2013

CRISTIANS I POLÍTICA A DEBAT (Delegació de Pastoral Obrera)

 
Benvolguts i benvolgudes,

Us recordem que des de la Coordinadora de la Pastoral Obrera de Barcelona hem volgut organitzar un espai de debat sobre els nostre posicionament, com a cristians i cristianes, davant del Procés Constituent impulsat a Catalunya. 

Com a militants i simpatitzants dels Moviments i Col·lectius de Pastoral Obrera, us convidem el proper dimecres 30 d'octubre, a les 19h, a l'Església Sant Pau del Camp a compartir, de la mà d'Arcadi Oliveres, un espai que ens aportarà elements que ens ajudin a fer aquesta reflexió.

Us hi esperem,

Delegació de Pastoral Obrera


10.29.2013

El papa rebrà “la crida” catalana, Junqueras, Monzó o Sala i Martín s'han adherit a la campanya per enviar un llibre sobre el procés sobiranista a les persones més influents del món El rebran el pontífex, la model Bar Refaeli o l'actriu Julia Roberts (El PUNT+AVUI)

El director general de l'MI5, el servei d'intel·ligència del Regne Unit, Andrew Parker, i el fiscal general dels Estats Units, Eric Holder, per exemple. Són dues de les personalitats que rebran el llibre Catalonia Calling. El món ho ha de saber en el qual s'explica què és Catalunya i les raons de procés independentista que s'hi viu. La iniciativa s'emmarca en la campanya de micromecenatge impulsada per la revista Sàpiens que consisteix a aportar 15 euros per enviar-ne un exemplar a les deu mil persones més influents del món, segons la publicació, que les ha llistat al web el monhohadesaber.cat.
Polítics, escriptors i representants de la societat civil catalana ja s'hi han afegit. El papa Francesc rebrà el volum gràcies al president d'ERC, Oriol Junqueras; la supermodel israeliana Bar Refaeli ho farà a través de l'escriptor Quim Monzó; i l'actriu Julia Roberts per via de l'advocat i editor Quim Torra. Són només tres exemples. L'expresident de la Generalitat, Jordi Pujol, l'enviarà a l'empresari Alain Minc, mentre que l'economista Xavier Sala i Martín el remetrà al també economista Nouriel Roubini. Més casos. El president del Banc Central Europeu, Mario Draghi, l'obtindrà gràcies a l'eurodiputat de CiU, Ramon Tremosa, i un conegut independentista escocès, l'actor Sean Connery, podrà aprofundir en les raons catalanes de la mà de la presidenta d'Òmnium. Durant els primers seixanta dies de la campanya, el mateix nombre de personalitats catalanes han pogut elegir el destinatari del llibre. Un luxe que no està a l'abast de la resta de participants. Només sabran a qui l'envien al final del procés.


10.27.2013

LA “SOLIDARITAT” ESPECTACLE, Carme Miquel (Levante-EMV, 22/10/2013)

Hem comentat de vegades la diferència entre actes de justícia, actes solidaris i actes de caritat. La justícia és la satisfacció de tot allò que és indispensable per a les persones  i és responsabilitat dels poders públics i econòmics aplicar-la i actuar per a que cadascú tinga tot allò que necessita. (álimentació, educació, salut, habitatge…)

            Quan la justícia falla, la societat civil pot reaccionar de maneres molt diverses: una, la pitjor, és la d’ignorar el fet, ignorar els més febles. Una altra és la de la pràctica de la solidaritat, que suposa el compromís de les persones per superar situacions injustes tot aportant mitjans, afavorint la creació d’institucions d’ajut, denunciant els fets... Sempre amb el convenciment que els drets humans són drets per a tots i que cal  aconseguir un món just. En aquest sentit podem considerar també solidàries algunes institucions caritatives quan denuncien de manera ferma les situacions d’injustícia.

            Però hi ha una pràctica de la caritat, perversa. És la que l’entén com la monedeta que es dona a un indigent o la dació d’allò que ens sobra. I també seria caritat perversa, aquella que aprofita per a les relacions socials. La que es basa en aportacions derivades de festes o d’altres tinglados muntats a l’efecte. Amb frequència, aquests actes el que fan és perpetuar la injusticia existent.  Però com el llenguatge és molt manipulable, a sovint, actuacions d’aquesta mena són qualificades, molt inexactament, com solidàries. 

            I també inexacte és anomenar solidaris determinats programes de televisió, en boga actualment. Són aquells que, amb la suposada solidaritat fan espectacle, aquells concursos en els quals solen participar persones conegudes i allò que guanyaran en el concurs serà dedicat a una causa. “Volem que tres mil xiquets tinguen menjar durant un any”, diuen. I què passa? si els concursants no guanyen diners, aquells xiquets no menjaran? Cal deixar en mans de l’espectacle la satisfacció d’un dret irrenunciable? 


            Els mitjans de comunicació, amb la seua influència està bé que informen sobre situacions injustes, que facen programes denúncia, que es valguen de personatges famosos  per contribuir a la sensibilització de la gent. Però fer-ne d’això espectacle no és acceptable.   Les enormes diferències –augmentades amb la crisi- entre rics i pobres (el 20% de la població mundial detenta el 90% de la riquesa), els més de 2.800 milions de persones que viuen amb menys de dos dòlars per dia, el 20% de criatures del món que no tenen accés a estudis primaris, els  30.00 xiquets menors de 5 anys que moren cada dia per malalties que eren evitables… I els 11 milions i mig d’espanyols que viuen sota el llindar de la pobresa, són fruit de la manca de justícia. I davant d’açò no cal ni espectacle ni caritat.

10.26.2013

Seguint el missatge del Papa Francesc (15 minuts al cor)

Moltes esglésies són tancades, no s’hi pot entrar. El Papa Francesc va parlar recentment d’aquest “tancament” d’esglésies a les ciutats d’arreu d’Europa, amb tu to de certa indignació. A 15 MINUTS AL COR hem volgut crear un espai per la pregària, la meditació i el silenci. En el mateix text, el Papa ha criticat el cristianisme ideològic, aquell que funciona en base a consignes, ja sigui ètiques, polítiques...
Aquí teniu el text:
ROMA, 17 de octubre de 2013 (Zenit.org) -
El papa en Santa Marta: Si un cristiano "se convierte en un discípulo de la ideología, ha perdido la fe". Es lo que ha enseñado el papa Francisco la mañana del jueves en su homilía de la misa celebrada en la Casa Santa Marta. El santo padre ha advertido sobre aquellos cristianos que son como una "una puerta cerrada con la llave en el bolsillo", y reiteró que cuando no se reza se abandona la fe y se cae en la ideología y en el moralismo.
"¡Ay de ustedes, maestros de la ley, que han suprimido la llave del conocimiento!". El santo padre ha desarrollado su homilía, partiendo de las advertencias de Jesús, indicadas en el evangelio de hoy. El papa ha reflexionado: "Cuando vamos por la calle y nos encontramos delante de una iglesia cerrada, sentimos algo extraño", porque "una iglesia cerrada no se entiende".
A veces, subrayó, "se nos dan explicaciones" que no son tales: "son pretextos, son justificaciones, pero la realidad es que la iglesia está cerrada y la gente que pasa por delante no puede entrar". Y , peor aún, "el Señor que está dentro no puede salir". Hoy en día, dijo el papa, Jesús nos habla de esta "imagen de la clausura", es "la imagen de aquellos cristianos que tienen la llave, pero se la llevan, no abren la puerta. Peor aún, "se paran frente a la puerta" y "no dejan entrar", y al hacerlo "ni siquiera ellos entran". La "falta de testimonio cristiano --observó-- es lo que hace esto" y "cuando ese cristiano es un presbítero, un obispo o un papa es aún peor".
Pero, se preguntó Francisco, “¿cómo es que un cristiano cae en esta actitud de puerta cerrada con la llave en el bolsillo?". “La fe pasa, por así decirlo, a través de un alambique y se convierte en ideología. Y la ideología no convoca. En las ideologías no está Jesús: ni su ternura, su amor y mansedumbre. Y las ideologías son rígidas, siempre. De cada signo: rigidez. Y cuando un cristiano se convierte en un discípulo de la ideología, ha perdido la fe: ya no es un discípulo de Jesús, es discípulo de este tipo de pensamiento... Y por eso Jesús les dice: 'Ustedes se han llevado la llave del conocimiento'. El conocimiento de Jesús se transforma en un conocimiento ideológico e incluso moralista, porque estos cerraron la puerta con una gran cantidad de reglas".
Jesús, continuó Francisco, nos dijo: "Ustedes cargan sobre los hombros de la gente muchas cosas, pero solo una es necesaria". Esto es por lo tanto, el proceso " espiritual, mental" de los que quieren tener la llave en el bolsillo y la puerta cerrada: "La fe se convierte en ideología y la ideología asusta, la ideología expulsa lejos a la gente, aleja a la gente y aleja a la Iglesia de la gente. Pero se trata de una enfermedad grave esto de los cristianos ideologizados. Es una enfermedad, pero no es nueva, ¿no? Incluso el apóstol Juan, en su primera Carta, habló de esto. Los cristianos que han perdido su fe y prefieren las ideologías. Su actitud es: volverse rígidos, moralistas, especialistas en ética, pero sin bondad. La pregunta podría ser esta, ¿no?: ¿Por qué un cristiano puede llegar a ser así? ¿Qué sucede en el corazón de aquel cristiano, de ese presbítero, de ese papa, que se vuelve así? Solo hay una explicación: aquel cristiano no ora. Y si no hay oración, siempre cerrarás la puerta". "La llave que abre la puerta a la fe --dijo--, es la oración" Y advirtió: "Cuando un cristiano no ora, sucede aquello. Y su testimonio es un testimonio altivo". El que no ora es "un soberbio, es un orgulloso, es un seguro de sí mismo. No es humilde. Busca su propia promoción". En cambio, continuó, "cuando un cristiano ora, no se aparta de la fe, habla con Jesús". Además, "cuando digo orar, no digo decir oraciones, porque estos maestros de la ley decían muchas oraciones" para dejarse ver. En cambio, Jesús dice: "Cuando ores, entra en tu habitación y ora al Padre en secreto, de corazón a corazón. Una cosa es orar y otra es decir oraciones"."Estos no oran, abandonan la fe y la convierten en ideología moralista, en casuística, sin Jesús. Y cuando un profeta o un buen cristiano los regaña, les hacen lo mismo que hicieron con Jesús: ‘Cuando salió de allí, los escribas y los fariseos comenzaron a tratarlo de una manera hostil, estos ideólogos son hostiles, y a hacerlo hablar sobre muchos temas, tendiéndole trampas, son insidiosos, para sorprenderlo ante cualquier palabra que salga de su boca’. No son transparentes. ¡Oh, pobres!, son gente sucia por la soberbia. Pidamos al Señor la gracia, primero: de no dejar de orar, para no perder la fe, y de permanecer humildes. Y así no nos volveremos personas cerradas, que cierran el camino hacia el Señor".
Traducido y adaptado por José A. Varela del texto italiano de Radio Vaticana

10.25.2013

Escrit de Xavier Sala Martin (http://www.salaimartin.com/randomthoughts/item/684-pere-navarro-i-catalunya.html)

 
Jo esperava que, avui, el Pere Navarro, secretari general d’el PSC, hagués tingut la dignitat de dir: “jo no soc independentista i lluitaré per la unitat d’Espanya, però no ja com a demòcrata sinó com a ser humà, no puc acceptar que la Unió Europea, la meva Unió Europea, accepti com si res a països que s’han independitzat a través d’una violenta guerra amb neteges ètniques i violacions massives dels drets humans com Croàcia o Sèrbia, i en canvi amenaci amb prendre la ciutadania europea a 7,5 milions de catalans que es volen independitzar a través dels vots! Europa ha de donar exemple als demés pobles del nostre planeta i demostrar que això de dibuixar les fronteres amb la sang de les guerres i el semen dels reis ja ha passat a la història i que, a partir d’ara, les dibuixarem amb la raó democràtica dels vots”.

Sí. Ho esperava. Però en lloc de dir això, el líder del PSC ha anat a Madrid i ha fet un discurs per a fer content el seu amo i ha acceptat la posició d’alguns funcionaris de la UE com el seu cap Joaquín Almúnia que amenaça amb fer fora Catalunya de la UE. Però jo em pregunto: Si la Unió Europea efectivament li pren la ciutadania a 7,5 milions de Catalans (que ja són ciutadans europeus!), com ho explicaran al món? Perquè hauran d’explicar que ens expulsen perquè vàrem tenir els nassos de votar! Però, de veritat que diran això? De veritat ho faran? Ho pregunto perquè si realment la UE pensa així, si realment la UE accepta nous membres que han sorgit de la força de les armes però expulsa a qui ho fa amb la força dels vots, aleshores que aturin immediatament Europa perquè jo baixo!

10.24.2013

El púlpito laico (reflexionem-hi)

Davant la realitat d'aquesta exposició i pensament que moltes i molts poden abrigar en el nostre interior, José Luis Torner Cabrera (El púlpito laico) contesta:

Lo dice Rosa Regás y tiene razón. Estamos como estamos por lo que "HEMOS Y NO HEMOS HECHO" ....Nos acordamos de Santa Barbara cuando truena !!!
Siento no ser optimista... Despiertan mis peores instintos. Con esa rabia me quedo!!!!
VOTARÉ LO QUE HE VOTADO SIEMPRE.
FIRMARÉ TODO LO QUE EN JUSTICIA CREA HE DE FIRMAR.
NO ME QUEDA OTRA !!!!
Un abrazo
 
Comparto la respuesta ya que sé que los sentimientos expresados también anidan en la mayoría de vosotros
 
al plantearme si contestar tu indignado requerimiento, he sonreído al venirme a la memoria el viejo consultorio radiofónico de Dª Elena Francis.

Vivir defendiendo nuestra dignidad que como bien sabes se cimienta en ser consecuente, lograr que coincida lo que pensamos con lo que decimos y con lo que hacemos.

No es fácil, pero es algo que afortunadamente sólo depende de uno mismo. 
Ni los malditos poderes fácticos, ni nuestros, en gran parte incapaces y/o inmorales políticos, tienen acceso a nuestra intimidad, aunque puedan cabrearnos y despojarnos de servicios que ahora dicen inasumibles al haber malversado y/o despilfarrado el erario público.

Sobrevivir, potenciar la imaginación, redescubrir el valor de actividades libres de coste e iva, mantener con esfuerzo, pero como valor irrenunciable una razonable dosis de buen humor imprescindible para proteger la felicidad íntima.

Y ser valiente para no callarnos ante las mentiras oficiales, compartir con constancia y claridad en nuestro círculo de relaciones las ideas que conduzcan a valorar la solidaridad como fuerza imprescindible para poder poner coto al círculo de inmoralidad y saqueo con que nos están golpeando. Hay que impedir sucumbir al sentimiento de que son tan poderosos que nuestros esfuerzos son inútiles. Y sobre todo impedir que el tiempo, sus mentiras constantes magnificadas desde los medios, hagan olvidar la magnitud de sus tropelías. La enorme cantidad de sufrimiento que han originado desde su codicia descontrolada y generalmente impune.

El coraje de los familiares de las víctimas del accidente del metro de Valencia es una muestra de dignidad y constancia...y que aunque aparentemente aún no ha logrado su objetivo, son desde luego una mosca cojonera que les impide pasar página como intentan hacer desde hace 7 años los responsables del accidente y que desde luego seguro que les impide que actúen en otros asuntos con la misma despreocupada incompetencia.

sólo falta que te recomiende ahora una crema para evitar las arrugas provocadas por el ceño fruncido.


Cuida tu espíritu, es un tesoro. 
Te quiero.
josé luis


10.23.2013

El arzobispo pide perdón por los errores de la Iglesia en el pasado Jaume Pujol fue entrevistado por el equipo de 'Signes dels temps' de TV3, programa que se emitirá mañana (DIARIDETARRAGONA.COM 19/10/2013)

El arzobispo de Tarragona, Jaume Pujol, pide perdón por los errores del pasado y confirma que los obispos de Catalunya estudiarán un pronunciamiento sobre el papel de la Iglesia durante el franquismo. Estas declaraciones las hizo el religioso al programa Signes dels Temps de TV3, que se emitirá mañana domingo a partir de las diez de la mañana.
El arzobispo de Tarragona dice también que es el momento de hacer un estudio histórico a fondo sobre el papel de la Iglesia durante la República, la Guerra Civil y la dictadura de Franco.
Sobre la polémica a raíz de la beatificación de Tarragona, Jaume Pujol dice: «No me esperaba una reacción de este tipo». Y añade: «Me duele mucho que haya heridas. No quiero herir nadie. Al contrario, el mensaje quiero que sea de reconciliación, paz y perdón».

                                                               Foto: Lluís Millán
Preguntado sobre si hace falta un gesto de perdón por parte de los obispos, Jaume Pujol dice: «Ya lo hago ahora mismo. Yo ya lo he hecho muchas veces, el perdón, los obispos de Cataluña lo han hecho con el documento Al servei de nostre poble del 2011, donde dijimos que si a lo largo de estos años hemos hecho algo mal pedimos humildemente perdón».
Pujol t también ha confirmado que los obispos de Catalunya estudiarán un pronunciamiento sobre el papel de la Iglesia durante el franquismo: «Nosotros, los obispos, hablamos siempre de las cosas que hay sobre la mesa. Tenemos que hablar de las beatificaciones, porque ha salido esto, qué tenemos que decir, que no tenemos que decir... Está claro que lo estudiaremos». Pero puntualiza: «No tenemos ningún inconveniente en pedir perdón, pero esto ya se ha hecho. Insisto que tenemos que ver exactamente qué se nos pide».
Estudio histórico
En esta línea, el arzobispo de Tarragona dice que es el momento de hacer estudio histórico a fondo sobre el papel de la Iglesia durante la República, la Guerra Civil y la dictadura de Franco: «Ahora es el momento de hacer un estudio histórico. Todavía no se ha hecho este estudio». Y ha reivindicado las aportaciones que hizo la Iglesia de Catalunya en el tiempo del franquismo: «Hemos conservado la lengua, hemos hecho muchísimas cosas. Gracias a la Iglesia, la cultura catalana ha sobrevivido en época de represión. Me gustaría que se estudiara a fondo».
Sobre la petición de la Coordinadora per la Laïcitat i la Dignitat para que visite la fosa común del cementerio de Tarragona, Jaume Pujol hace público que fue hace unos días: «He querido ir solo. He ido al cementerio solo a rogar, después de estar con ellos, fui solo sin fotógrafos. Yo rezo todos los días por todos los difuntos, los que murieron en un lado y otro, los que han muerto hoy... Esto me sale del corazón».

10.22.2013

En la festa dels màrtirs de Montserrat, Bernabé Dalmau (EL PUNT-AVUI)

Aquests dies, a la joia profundament viscuda intensament per una munió de cristians de casa nostra pel testimoniatge dels màrtirs beatificats a Tarragona, s'hi han afegit algunes veus que voldrien una condemna més explícita del totalitarisme feixista que també va patir un sector de l'Església, especialment a Catalunya. És veritat que fóra útil de tenir més en compte aquest aspecte d'una pàgina de la nostra història. Això, des del cristianisme, només és lícit de fer-ho dins l'esperit de la purificació de la memòria. Aquella purificació amb què Joan Pau II ens va invitar a celebrar el canvi de mil·lenni i amb què una infinitat de vegades va demanar perdó públicament pels pecats que cometem, també com a col·lectivitat, els cristians.
Per ser justos, és oportú, tanmateix, que reconeguem com els cristians de casa nostra s'avançaren en aquesta obra de purificació i de reconciliació. Quan fou construït el nou tron per a la imatge de la Mare de Déu de Montserrat, se li féu un noble escambell a través de l'altar que amb el títol de regina martyrumassociés en el futur la veneració a la Moreneta amb el testimoniatge d'uns monjos que donaren la vida per Crist. Aquella entronització, el 1947, fou la primera gran obra de reconciliació de tots els catalans sota l'empara de la qui és mare de tots. Des d'aleshores, Montserrat inicià una gran obra d'acolliment i de suplència per la manca de llibertats democràtiques més elementals. Molts anys abans que Pau VI pronunciés aquell cèlebre “Acolliu tothom” a l'abat Cassià M. Just, un treball de reconciliació i de perdó s'anà gestant, silenciosament però amb eficàcia, des del monestir.
Aquesta obra també es donà en multitud de parròquies i d'entitats cristianes. Ho saben prou tots els qui aquests decennis han tingut responsabilitats socials i polítiques. Els cristians no demanem que se'ns reconeguin els mèrits, però tenim tot el dret a lamentar que, cada vegada que l'Església organitza quelcom, hom tregui tòpicament la llista de greuges contra la institució eclesial, malgrat que coneix la veritat dels fets.
Així, quan, després del concili Vaticà II, fou renovat l'episcopat de Catalunya, els nostres bisbes reivindicaren la figura del cardenal proscrit Francesc d'Assís Vidal i Barraquer. I treballaren per la unitat pastoral de Catalunya amb gestos tan significatius com ara la celebració del concili provincial tarraconense del 1995 i les dues grans pastorals Arrels cristianes de Catalunya i Al servei del nostre poble. Aquest tarannà diferencial de l'Església catalana trobà una expressió fins i tot litúrgica quan el papa Benet XVI consagrà la Sagrada Família.
Amb el mateix esperit acollidor que ha fet del nostre poble una Catalunya caracteritzada pel desig de superació de conflictes i d'establiment de ponts de diàleg, Montserrat –com ha escrit l'abat Josep M. Soler– “ha volgut privilegiar la comunió eclesial amb l'arquebisbe de Tarragona i amb els altres bisbes de la Conferència Episcopal Tarraconense, així com amb les congregacions religioses que tenen membres beatificats, algunes ben arrelades i ben compromeses amb
la realitat de Catalunya”.
Aquesta opció ha donat el seu fruit. Tarragona ha sabut acollir esplèndidament els propis i els de fora. No ha renunciat a res i ha ofert el millor d'ella mateixa i del catolicisme català. Ara, cada Església diocesana, cada comunitat religiosa, cada parròquia vinculada a algú que donà la vida per Crist celebra amb intimitat compartida l'acció de gràcies pel testimoni valent d'aquells que foren conseqüents amb la seva fe i moriren pregant i perdonant. També, avui, a Montserrat. “Reina dels màrtirs, pregueu per nosaltres.”

10.21.2013

El mosso que va salvar Montserrat Una dona recull en un llibre l'experiència del seu pare en el cos dels Mossos d'Esquadra i com durant la Guerra Civil va ser destinat al monestir per protegir els monjos L'agent Ramon Castelló va protagonitzar diversos viatges heroics a Barcelona transportant els religiosos vestits de civils i desafiant els controls de carretera dels milicians 13/10/13 JORDI PANYELLA (EL PUNT+AVUI)

Els llibres d'història són plens de grans noms, grans dates, grans gestes. Tanta història amb majúscula no deixa lloc als protagonistes anònims d'aventures i batalles, testimonis indispensables per entendre com es van desenvolupar els fets. A vegades, però, hi ha qui tenaçment es dedica a rescatar la biografia d'aquests herois silenciosos i fer justícia amb la seva petita i particular biografia i, de passada, contribuir a completar els buits de la gran història. Aquest és el cas de Maria Cinta Castelló, que en un llibre que ara busca editor, Lluïsa, la nena de la guerra, explica els seus records de la Guerra Civil espanyola i, sobretot, les vivències del seu pare, Ramon Castelló Hierro, mosso d'esquadra entre el 1935 i el 1939, i un dels agents destinats a l'arriscada missió de protegir el monestir de Montserrat durant el conflicte.

Ramon Castelló, a la dreta, agafant de les espatlles al seu company del cos, Francesc Pujol, i a la imatge de la dreta en una foto de grup amb el comissari Carles Gherard i altres
Maria Cinta Castelló amb una de les fotografies del seu pare Foto: EL PUNT AVUI JUAN CARLOS LEÓN.
L'actuació d'aquest home i dels seus companys del cos policial va ser fonamental per evitar que el recinte monàstic fos víctima de l'odi anticlerical que es va desfermar amb l'esclat de la guerra. Van resguardar la Moreneta i els tresors del monestir i van protegir la vida dels monjos –perseguits per la seva condició de religiosos–, que van aconseguir evacuar de la muntanya en una arriscada operació en què els Mossos van posar en perill la seva pròpia integritat.
Ramon Castelló va ingressar al cos dels Mossos l'1 d'agost del 1935, buscant una sortida professional després d'abandonar l'ofici de picapedrer, que havia après del seu pare. La seva primera destinació com a policia van ser els Prats de Rei, a l'Anoia, on es va traslladar amb la dona i els dos fills. “No s'hi va estar gaire temps, perquè de seguida que va esclatar la guerra el van fer anar a Montserrat”, recorda la seva filla Cinta, que l'estiu del 1936 tenia quatre anys i mig.
La Generalitat s'havia plantejat protegir el Monestir i va encomanar la missió al comissari Carles Gerhard Ottenwälder, que va tenir a la seva disposició un escamot de Mossos d'Esquadra. “Eren entre quinze i vint policies i es van allotjar a les dependències de l'actual hotel Cisneros. Amb el meu germà i la meva mare ens vam traslladar a Montserrat unes setmanes després que hi arribés el pare i ens vam instal·lar a la cel·la que ell ja ocupava”, recorda la Cinta amb tota precisió.
La dona té molt present la forta “impressió” que li va provocar conèixer la biblioteca del monestir, així com la intensa relació que va establir amb els familiars dels diversos mossos que hi estaven destinats. Menys agradable recorda el tracte rebut per part dels fills de Carles Gerhard i el seu germà Robert, que també s'estaven a la muntanya: “Amb el seu tracte ens deixaven clar que nosaltres formàvem part d'una classe inferior a la seva.”
Però allò no era cap zona d'estiueig, ni el temps convidava al joc, més aviat al contrari. Una de les primeres accions que la Cinta relata del seu pare és la topada que van tenir amb un grup de milicians de la comarca que es va arribar fins a les portes del monestir amb la idea, clara i volguda, de calar-hi foc. La seva versió dels fets és aquesta: “Es van enfilar fins a dalt de la muntanya amb un camió, anaven carregats amb bidons de gasolina i tenien ganes de fer-los servir. El meu pare i la resta dels mossos estaven apostats al mur que tanca la plaça de Santa Maria i des d'aquest punt van fer aturar el camió. Hi va haver molta tensió, es va produir una negociació llarga i dura. Els milicians deien que passarien i els mossos els van deixar clar que eren allà per impedir-ho.” Al final la cosa va acabar bé i aquells milicians van deixar les armes i la benzina i van entrar al recinte monàstic, on van acabar confraternitzant amb els policies, que els van convidar a Aromes de Montserrat.
Hi va haver encara una altra topada més tensa amb aquells homes armats que controlaven camins i carreteres. Amb el també mosso d'esquadra Francesc Pujol, Ramon Castelló va participar en almenys tres viatges des de Montserrat a Barcelona traslladant els monjos, que un cop a la ciutat buscaven un refugi segur on amagar-se. Una de les destinacions era un pis que la comunitat religiosa tenia a la ronda de Sant Pere.
Per passar inadvertits durant el viatge, els religiosos es treien l'hàbit i vestien de paisà. Cinta Castelló explica que en un d'aquests viatges la furgoneta que portaven els Mossos va ser interceptada per un grup de milicians de Monistrol de Montserrat, que van inspeccionar el vehicle i els va sorprendre la gran quantitat d'homes que hi anaven. En preguntar qui eren, el mosso Castelló va respondre amb determinació, sense pensar-s'ho dues vegades: “Són frares! Que no ho veus?” La resposta va aconseguir l'objectiu buscat: els milicians van quedar en fora de joc, descol·locats perquè no van saber si era cert allò que se'ls deia o un joc de sarcasme, i van deixar passar el vehicle.
L'estada del mosso Ramon Castelló i la seva família a Montserrat es va allargar fins a finals del 1938, quan el policia va aconseguir un ascens i aleshores va ser destinat a Barcelona. Durant l'estada a la muntanya, el policia va establir una bona relació amb el monjo Carlos Areso, l'únic que es va voler quedar al monestir. D'aquesta relació hi ha una última història que explica la Cinta i que per si sola val l'argument de tot un llibre: “Un dia el monjo va cridar el meu pare i li va entregar una figura d'un nen Jesús, que es feia servir per a l'adoració al monestir. Volia que la hi guardés. El pare la va portar a la cel·la on ens estàvem i la mare no la va voler perquè creia que ens causaria problemes. Recordo perfectament una nit que tots dos parlaven i van decidir embolcallar la imatge amb una manta, anar a la muntanya i enterrar-la en un lloc que només sabien ells. Encara hi és.”
Malalts i autoritats
De la seva estada a Montserrat fins a finals del 1938 la Cinta recorda que menjaven del que es cuinava a l'hospital per a ferits que s'havia instal·lat a la muntanya. També recorda que el monestir era freqüentat per autoritats. No ha oblidat tampoc una filera molt llarga de camions. “Diuen que portaven el tresor de la república.”

10.20.2013

MISSA D’ACCIÓ DE GRÀCIES PER LA BEATIFICACIÓ DELS MÀRTIRS DE MONTSERRAT Homilia del P. Abat Josep M. Soler Is 25, 6a.7-9; Ps 120; He 12, 18-19.22-24; Jo 15, 18-21 20 d’octubre de 2013 (abadiamontserrat.net)

Estimats Sr. Vicari General, germans monjos, escolans, familiars del nous beats, 
pelegrins que heu vingut a venerar-los, germans i germanes: 

“De la muntanya del Senyor ve el meu ajut”. Aquesta afirmació del salmista expressa 
bé l’experiència espiritual dels nostres germans màrtirs de Montserrat, per la 
beatificació dels quals avui donem gràcies a Déu. Ells, en la seva recerca vocacional, 
s’atansaren a aquesta muntanya del Senyor que és Montserrat. Sota l’esguard de la 
Mare de Déu i per mitjà del progrés “en la vida monàstica i en la fe” (cf. RB Pròleg, 49) 
s’aproparen a Jesús i a la seva sang purificadora rebuda en l’eucaristia. Instruïts en 
l’escola de sant Benet i envigorits en les files fraternes dels germans de comunitat (cf. 
RB 1, 5), anaren aprenent, malgrat les seves febleses i els seus defectes personals, a 
estimar el Crist per damunt de tot (cf. RB 5, 2) fins a no voler-li anteposar res, ni la 
pròpia vida (cf. RB 72, 11). Això els anà preparant per al gest suprem. Ho il·lustra, 
entre altres testimoniatges que es podrien citar, les paraules que, abans de ser 
detinguts, el beat P. Fulgenci adreçà als tres monjos que estaven refugiats amb ell: 
“Ànims; diguérem a Jesús que l’estimàvem quan vam professar; ara ha arribat l’hora 
de demostrar que l’estimem de debò, anant, si cal, a morir per ell”. 

       Cripta de l'Abadia de Montserrat (foto de http://muntanyademontserrat.blogspot.com.es)

I hi anaren. Ells quatre i, en altres dies i llocs, un bon grup més, fins a vint-i-un. Eren 
humans i varen tenir els seus moments de temença. Però “de la muntanya del Senyor” 
els vingué l’ajut, la força per mantenir-se fidels fins al final. No havien fet mal a ningú; 
al contrari, havien anat aprenent a respectar tothom veient en l’altre la imatge de 
Jesucrist (cf. RB 53, 7.15). Però, ser cristià i catòlic no era acceptat per part dels qui 
dominaven la situació a Catalunya aquell 1936. Als nostres germans no se’ls 
reconegué cap dignitat humana; eren monjos, i, per tant, eren dignes de mort. Ho 
visqueren com a deixebles fidels del Senyor; a l’evangeli ens ha dit que tal com el van 
perseguir a ell, perseguirien els seus. Portaven el nom de Jesús, i això sol ja era causa 
de mort, segons els pressupòsits ideològics que imperaven. Celebrant els nostres 
màrtirs, no volem acusar ningú, perquè si van ser assassinats va ser per ignorància 
d’allò que de veritat eren els cristians i potser pel mal testimoniatge d’alguns membres 
de l’Església. No acusem els qui els mataren; més encara, els perdonem ni que ningú 
no ens en demani perdó. En els nostres màrtirs, admirem tant el seu amor al Crist més 
fort que l’amor a la pròpia vida terrena com la seva esperança de viure amb ell 
eternament. 

Al moment de donar la vida, les seves edats oscil·laven entre els 82 anys i els 18; 
quatre havien estat escolans i tres, prefectes de l’Escolania. Ja abans de deixar la 
muntanya del Senyor que és Montserrat, veient el que passava, havien reflexionat 
sobre la possibilitat que haguessin de morir. Ser màrtirs del Crist era per a ells, tot i l’esgarrifança humana que podia comportar, una gràcia de Déu. I els fou concedida; en 
la feblesa de la mort experimentaren la força de l’Esperit per ser fidels.  

Recordem-ne els noms, que resten escrits amb lletres d’or en la història gairebé 
mil·lenària del nostre monestir perquè són els monjos més preclars que ha donat la 
comunitat. Recordem-los a lloança de la Santa Trinitat: Robert Grau, Josep M. 
Fontserè, Pere Vallmitjana, Domènec González, Lleó Alesanco, Bernat Vendrell, Joan 
Roca, Francesc de Paula Sánchez, Josep M. Jordà, Fulgenci Albareda, Lluís Palacios, 
Ildefons M. Civil, Ambròs M. Busquets, Eugeni M. Erausquin, Plàcid M. Feliu, Odiló M. 
Costa, Àngel M. Rodamilans, Emilià M. Guilà, Narcís M. Vilar, Hildebrand M. 
Casanovas. I, encara, Raimon Lladós que sofrí el martiri amb tota la comunitat del 
Monestir del Pueyo de Barbastre, molts dels quals havien rebut la formació monàstica 
a Montserrat i que també foren beatificats diumenge passat a Tarragona. A més, fem 
memòria de Sebastià M. Feliu i de Veremond M. Boqué, que pel fet de ser monjos 
varen sofrir mort sagnant, però dels quals al seu moment no es pogueren obtenir 
testimonis certs de martiri. Mentre honorem els nostres màrtirs i recollim el seu llegat 
de fidelitat, d’amor i de perdó, recordem els monjos Anscari M. Ubach i Hugó M. 
Bergadà que, tot i no ser víctimes de la persecució religiosa, varen morir en la guerra. I 
fem memòria, encara, dels dos treballadors de Montserrat que varen ser assassinats a 
causa de la seva vinculació al monestir. Volem manifestar, també, el nostre record i el 
nostre respecte envers tots els qui, en aquell context històric i en l’immediatament 
posterior, foren morts per coherència amb les seves idees socials i polítiques, o per la 
seva fidelitat a Catalunya, sovint com a resultat de judicis injustos. 

També als nostres dies veiem com molts cristians, homes i dones de totes les edats i 
condicions, continuen donant testimoniatge de Jesucrist fins a la mort al Pakistan, a 
Síria, a Egipte, a Nigèria, etc. És que l’ensenyament de Jesús, tal com deia l’evangeli 
que hem proclamat, amb el treball a favor de la justícia que implica i amb l’humanisme 
que comporta i la dignitat de tot home i tota dona que defensa, de vegades fa nosa. 

He dit que perdonàvem els qui ens van arrabassar cruentament aquests germans de 
comunitat. Aquests dies s’ha parlat molt de si l’Església ha de demanar perdó pel seu 
compromís amb els vencedors de la guerra civil. Cal continuar reflexionant sobre 
aquest període de la nostra història per analitzar tots els fets, però potser sí que cal un 
pronunciament més explícit. Amb tot, el Papa Joan Pau II, l’any 2000, ja va demanar 
perdó per les culpes dels fills de l’Església Catòlica, especialment en el segon mil·lenni 
(12.03.2000). També l’Església a Catalunya és conscient que per part d’alguns dels 
seus membres, hi van haver mancances i errors i, per boca dels seus bisbes, en va 
demanar humilment perdó l’any 2011 per les mancances i errors comesos en el passat 
(cf. Al servei del nostre poble, n. 22), sense descurar, d’altra banda, la gran aportació 
positiva que l’Església ha fet i fa a favor de la societat particularment a nivell cultural, 
educatiu i assistencial. També aquests dies ho ha fet, de demanar perdó, l’arquebisbe 
de Tarragona i Primat. Montserrat, tot i el seu compromís amb els drets humans i 
patris abans i després de la guerra, fins i tot amb sacrifici per alguns dels seus monjos, 
també l’any 2000 va demanar perdó; però avui, davant el testimoniatge dels seus 
màrtirs beatificats, ho torna a fer a través meu, per les vegades que, a causa de les 
limitacions humanes, no hem ofert un testimoniatge prou transparent de l’Evangeli ni 
hem sigut prou generosos a servir tothom. 

El lliurament dels màrtirs és un patrimoni que l’Església valora i vol mantenir viu. Amb 
la beatificació, a més de reconèixer que varen morir a causa de Jesucrist, ens els 
proposa com a models i com a intercessors. Com a models perquè ens estimulin a 
viure fins al final amb fidelitat a Jesucrist; això inclou, també, el treball per la justícia i 
pel respecte a la dignitat de cada ésser humà, i ens mou a tenir compassió de tots els 
ferits de la vida i a esforçar-nos a fer possible la reconciliació arreu on hi hagi divisió. 
L’Església ens els proposa, també, com a intercessors, perquè puguem invocar la 
seva ajuda en totes les vicissituds de la nostra vida. Al final d’aquesta celebració, els 
monjos amb tots els concelebrants baixarem a la cripta per venerar el “martyrium” 
d’aquests monjos nostres, el lloc on reposen les onze despulles que varen poder ser 
recuperades i on hi ha, també, el record dels altres. 

Els màrtirs, després de veure com Déu els eixugava les llàgrimes dels ulls, ja 
participen del convit que anunciava el profeta Isaïes, ja són a l’aplec festiu dels 
ciutadans del cel del qual parlava la carta als cristians hebreus. I això ens és causa 
d’alegria i d’acció de gràcies, conscients que també per a nosaltres, “de la muntanya 
del Senyor” --d’aquest altar dedicat a Santa Maria- ve el nostre ajut. 

10.19.2013

Montserrat, nucli actiu, de Jordi Amat (La Vanguardia)

Montserrat, núcleo activo


Una de las "gargantas profundas' del periodista de 'Le Monde' era Josep Benet, eminencia 


gris del catalanismo antifranquista | El abad avanzaba por una cuerda floja, agotando el 


crédito del que disponía como dignidad eclesiástica | Josep Benet y Albert Manent 


prepararon las preguntas para la entrevista de Escarré con Novais. Las declaraciones 


publicadas pudieron ser fruto de una 'revisión' de la entrevista con el abad.


Si voleu llegir l'article ho podeu fer ací.

                                                                                       Ca l'Abat Escarré (L'Arboç)

10.18.2013

Rodamilans, compositor, monjo de Montserrat (ARA.CAT)

De l'article de Gregori Estrada (Manresa, 1918) a Revista Musical Catalana (núm. 29, 1987). Foto d'Àngel Rodamilans (Sabadell, 1874-1936). Autor de cançons populars montserratines -algunes amb lletra de Verdaguer, com Moreneta en sou-, fou beatificat diumenge a Tarragona.

Àngel Rodamilans se'ns presenta com a compositor laboriós, original, sincer, prolífic, valent i atrevit, amb possessió d'una tècnica personal guanyada a pols autodidàcticament, i que ara crec que podem valorar positivament, dintre del postromanticisme, com a ferma i interessant, fruit d'una ànima que es va abocar amb profunditat a la composició musical. No hi ha cap dubte que Àngel Rodamilans és un dels músics compositors catalans més destacats de la primera meitat del segle XX i que honora el nostre poble.
La primera etapa com a compositor està representada per dos versets d'orgue del 1893, quatre anys després d'haver sortit de l'escolania. [...] Són de contextura acadèmica contrapuntística. S'hi endevina ja un temperament inquiet i de recerca harmònica. [...] La segona època es caracteritza per la frescor i el lirisme, per l'originalitat. [...] Es tracta de cants no massa llargs. [...] Són peces agradables, entenedores per tothom. Una tercera època, la formen les obres sobretot dels últims anys de la seva vida. Són peces generalment llargues, denses, riques en contrapunt i harmonia que demostren en el seu autor una recerca fonda d'un llenguatge musical propi, d'una tècnica adquirida autodidàcticament amb l'esforç tenaç de cada dia. S'hi mou amb sinceritat inquieta. Tal com deia ell mateix, no podia passar dels primers compassos d'una composició sense fer el trànsit a altres tonalitats veïnes o allunyades, mantenint-se, però, en un ambient modal. L'harmonia hi era agosarada, fruit d'un aprofundiment però també d'una reflexió sobre les obres d'avantguarda conegudes aleshores a Montserrat. [...] El fruit de la seva recerca incansable van ser unes composicions atapeïdes de petits temes o fragments que, com a pedretes d'un mosaic, va saber travar íntimament fins a formar-ne un gran conjunt.

10.17.2013

Beatificaciones en Tarragona (EL PAÍS)

De entrada diría que la Iglesia y una gran mayoría de cristianos ha considerado esta ceremonia como exclusivamente religiosa, aunque bien es verdad que ha habido alguien que se salió del guion, pero esto no debería influir en el conjunto de la misma.
Ante las críticas de diversos colectivos, cristianos o no, les diría que no hay, no puede haber víctimas de primera y segunda categoría. Y como cristiano que intento ser, quisiera expresar, con toda sinceridad, de corazón, mi tristeza por aquellas familias que aún ahora no han podido recuperar ni saber dónde están sus seres queridos víctimas de aquella desgraciada contienda. Y también para aquellos que al fin lo han conseguido, por las trabas y dificultades que han encontrado en tan largo camino.
Pero los recién beatificados eran personas que murieron violentamente solamente por causa de su fe, porque se ratificaron en su fidelidad a Cristo. Fueron almas puras en las que muchos debemos mirarnos, y desear que acontecimientos como aquellos no vuelvan a pasar jamás.
Para ellos, para todas las víctimas y para sus familias, no se me ocurren palabras más apropiadas que las que dijo Manuel Azaña: paz, piedad y perdón.— Juan Ribas.


La quimera del perdó (ARA.CAT)

1 . PERDÓ. "Estem esperant que demanin perdó els que han matat tota aquesta gent, i encara no ho ha fet ningú", ha dit l'arquebisbe Pujol. És una resposta a les recriminacions fetes aquest dies a la jerarquia catòlica, amb motiu de la beatificació de 522 "màrtirs de la persecució religiosa", per no haver fet cap acte de penediment per les víctimes de la dictadura franquista que l'Església va beneir i servir.
Les declaracions del bisbe -i els altres què?- confirmen l'absurditat de certa retòrica del perdó. Demanar perdó no és una qüestió d'urbanitat o de cortesia, és una actitud moral molt exigent. El perdó només té sentit si va acompanyat d'un sincer reconeixement de l'altre i d'una acceptació real dels crims i dels errors comesos. No pot ser mai una simple clàusula de bona conducta. La petició de perdó només pot ser voluntària i sincera. Convertir-la en una convenció política és, senzillament, banalitzar-la. Entre altres coses, perquè el sentit del perdó també és mirar al futur, i, si no és plenament assumit com a vivència tràgica, res garanteix que l'experiència viscuda serveixi de lliçó perquè determinades coses no tornin a passar. Per tant, exigir a l'altre que demani perdó és un contrasentit. Només pot ser una decisió personal i lliure. Demanar perdó sota pressió és una frivolitat. És més, sovint el discurs del perdó afavoreix l'ocultació de la realitat del que va passar. Ja sigui perquè es vol fer servir per homologar un relat únic sobre el conflicte viscut, que sempre serà fals -i condicionat pels guanyadors-, ja sigui perquè el perdó s'utilitza com a signe de reconciliació. I se'n dedueix, com ha passat amb la democràcia espanyola, que reconciliació vol dir desaparició de la memòria, amb la coartada de no fer renéixer odis i ressentiments del passat.
El perdó només és digne de ser reconegut si és lliure. Deixem, doncs, que demani perdó qui vulgui. I a qui no vulgui no té sentit exigir-li cap altra cosa que el respecte a les regles de la convivència democràtica. El perdó i la reconciliació o són autènticament sentits o són una estafa. Si els senyors bisbes no senten que hagin de demanar perdó no cal que ho facin. Seria comèdia. I el que va passar és massa seriós per convertir-ho en una qüestió de cortesia i desmemòria. El que hem de fer és impedir la derrota de la memòria, que és la que dóna reconeixement a les víctimes.
2 . TEA PARTY. Hi ha consens en el món polític i empresarial que ara toca dir que l'economia va bé. El problema és que el voluntarisme dels que manen no es correspon amb l'experiència quotidiana dels ciutadans. Càritas ens diu que hi ha tres milions d'espanyols sota el llindar de la pobresa. No hi ha cap senyal que permeti preveure una creació significativa de llocs de treball a mitjà termini. I els salaris cauen, com tothom sap. Quan diverses veus encadenen un missatge tan allunyat de la percepció comuna que sona com una consigna, creix la distància que separa les elits de la societat. Tanmateix, el més irritant és la tendència del govern central a menystenir els perdedors de la crisi. Rajoy diu que les càrregues s'han repartit de manera justa. Montoro afirma que els salaris pugen, quan fa quatre dies Rajoy presumia a Tòquio que havien baixat. I Sáenz de Santamaría acusa de frau mig milió d'aturats i és desmentida per la mateixa administració. El perdedor com a enemic, com a cap de turc de les pròpies frustracions. Cultura de Tea Party.
3 . PREDISTRIBUCIÓ. La redistribució és insuficient, cal parlar també de predistribució: canviar les estructures econòmiques per afavorir el treball i els salaris, crear unes condicions culturals i socials de més equitat. Ho ha escrit Sasha Abramsky, autor d' El camí americà a la pobresa . Aquí no se n'han assabentat. Exemple recent, la llei Wert d'educació.

10.16.2013

"Adults only", Daniel Capó (LEVANTE-EMV)

Los resultados del informe PISA „solo para adultos„ no deberían extrañarnos en exceso. Japón, Finlandia y Suecia son países ordenados, precisos, profundamente disciplinados, con una acreditada estabilidad institucional. El consenso político genera leyes llamadas a perdurar, al menos durante unas cuantas décadas. Los acendrados hábitos de trabajo acompasan una cultura de la transparencia, que hace del análisis estadístico uno de sus ejes fundamentales. Las opiniones se sostienen en los datos y no en las ocurrencias como es habitual en otras latitudes. Gracias a la influencia de la reforma luterana, la alfabetización llegó relativamente pronto al norte de Europa rompiendo el monopolio del acceso a la información que antes detentaban las elites. Las bibliotecas públicas se extendieron con rapidez, a la vez que se instauraba la educación primaria obligatoria y las virtudes burguesas facilitaban el desarrollo del comercio y de la indutria. Asia, por su parte, siguió un curso distinto aunque con algunos parámetros culturales convergentes. De fondo, eso sí, la ética del trabajo, la admiración por los logros tecnológicos y la enseñanza concebida como un ascensor social que dignifica a las personas. Algunos ensayos recientes, como How Asia Works, de Joe Studwell, se han centrado en explicar las auténticas razones del milagro asiático „de Japón a Corea del Sur, de Singapur a China„ frente a las recetas de manual del FMI.




El último informe PISA „adults only„ nos ha recordado que los paradigmas culturales ilustran el ADN del éxito y del fracaso de las naciones. El orden, la precisión, la disciplina, la estabilidad son valores a preservar, con las familias „y la sociedad en su conjunto„ como correas de transmisión. Un dato que descubrí hace tiempo sobre el tan elogiado modelo educativo finlandés nos habla de una llamativa proporción: por cada libro que un español saca en préstamo de una biblioteca pública, en Finlandia la media se eleva a siete. Traducido a términos futbolísticos, el resultado (siete a uno) sería una derrota de escándalo para la Roja. Si nos referimos a la educación, la equivalencia propicia el chiste fácil que lleva de la Roja al farolillo rojo. Al parecer, los conocimientos de un universitario español no superan los de un bachiller japonés. Seguramente sucede algo parecido con la renta per cápita de ambos países.



Nada de eso, insisto, debería extrañarnos, ya que las tradiciones refuerzan „o, en su caso, debilitan„ la inmunidad de un cuerpo social. Sí me sorprende, en cambio, el ofuscamiento que nos impide advertir el desastroso estado de la educación en España. Se habla de equidad, obviando que, al igualar por abajo, se desmorona el castillo de naipes del futuro. Con resultados no muy distantes a los nuestros, Estados Unidos ha sabido optimizar su capital humano con una red capilar de universidades punteras y de multinacionales de la tecnología, junto a la flexibilidad concedida a la innovación y las startups. En sentido contrario, la geografía de servicios española ha apostado por los salarios mínimos de la mediocridad. Mientras se perpetúa a una enseñanza memorística desvinculada de la gran cultura, la comprensión, la habilidad en la búsqueda, la capacidad argumentativa y de análisis, el trabajo cooperativo o el horizonte global quedan descartados. Sin el gusto por la lectura, el pensamiento cojea. Sin una habilidad numérica bien asentada, la ciencia no supera el estatus de una ficción. Las fórmulas anacrónicas sólo sirven a los intereses de la burocracia. Y así nos va.