12.09.2014

COMPASSIÓ PER FABRA?, de CARME MIQUEL (LEVANTE-EMV, 02/12/2014)

            Generalment, em fan pena les persones que van a la presó. Deu tractar-se d’una reminiscència infantil, de quan per allà pels anys cinquanta, havia vist algun xicon emmanillat amb un guàrdia civil a cada costat. “Van a tancar-lo a la presó” deia la gent. I a mi, el gest entre espantat i famolenc que feia els reu en qüestió, se’m ficava endins i durant un temps no el podia treure del meu pensament. També pot ser, que la pena em provinga d’haver assimilat una màxima de Concepción Arenal, que algú m’havia dit de menuda o que havia llegit en algun lloc: “odia el delito y compadece al delincuente”. I això, compaSsió, és el que m’inspiren, també ara, els qui van a la presó. Però aquest sentiment, que és inconscient, el meu pensament  adult, el matisa i el racionalitza quan del que es tracta és que es faça justícia respecte els crims i les actuacions criminals, respecte els abusos dels poderosos, respecte la corrupció.  Ara com ara, l’aplicació de la justícia –que ha de ser igual per a tots- exigeix la pena de presó en molts casos. Ara per ara, no en coneixem una fòrmula millor.

            Totes aquestes reflexions me les suscita l’empresonament de Carlos Fabra. Veure’l a la televisió amb el rostre envellit, intentant eixir del que suposa assetjament dels mitjans de comunicació, amb apariència –només en apariència- impotent, per uns instants va fer aflorar el meu sentiment infantil de compassió. Però només uns instants, el temps just per recordar moltes de les seues actuacions conegudes públicament. D’aquestes n’hi ha que pressumptament són delictives, aquelles que la justícia puga reconéixer com a tals i castigar-les. Però hi ha en Fabra altres actuacions que tal vegada no constitueixen delicte o no s’hi poden provar, però que també provoquen en nosaltres el rebuig i el desig que, més enllà de l’empresonament, aquest home les pague econòmicament, políticament i socialment  I no em referisc només a qüestions com l’enriquiment extraordinari, l’acumunació de diners per mitjans que, podran no ser il·legals però repugnen. Em referisc també a una manera d’actuar en política que és despòtica, prepotent i maleducadament desqualificadora. Entre tantes altres, recorde imatges de televisió on impedia parlar i menyspreava els diputats de l’oposició. I recorde també aquelles paraules de cacic, reproduídes pels mitjans, vanagloriant-se d’haver col·locat gent en l’hospital, en  el port, en l’escola taurina.... I recorde el seu sentit de la propietat respecte el patrimoni castellonenc i les obres públiques, en concret cap a l’aeroport que va promoure (el “aeropuerto del abuelito”) Un sentit de la propietat que no fa seu a l’hora d’assumir la inutilitat de l’esmentat aeroport i els enormes costos en diners de tots que suposa . Tot això serà o no delicte, però també ho hauria de pagar.